FR
NL

Ik woon in...

Ontdek onze informatie op maat van jouw gezin
Groeipakket

Wat zijn de verschillende stappen als je verhuist?

Een verhuizing is een spannende gebeurtenis voor jou en je gezin. Maak je je toch wat zorgen over al de administratieve rompslomp die bij het verhuizen hoort?

Eerste stap: je adres doorgeven aan de gemeente

Het eerste wat je moet doen als je verhuisd bent, is jezelf en je gezin inschrijven bij de bevolkingsdienst van je nieuwe gemeente of stad. Dit moet binnen de 8 werkdagen gebeuren. Ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist, ben je verplicht om je adreswijziging te melden. Doe je dit niet, dan kun je beboet worden. Je kunt een adreswijziging persoonlijk melden bij de gemeentediensten, maar het kan ook schriftelijk, per fax of per e-mail.

Een wijkagent of een bevoegde ambtenaar zal langskomen om te controleren of je hoofdverblijfplaats werkelijk op het aangegeven adres is. Wanneer deze vaststelling is gebeurd, wordt je adres gewijzigd in het bevolkingsregister van de gemeente of stad en het Rijksregister. Daarna meld je je zo snel mogelijk aan bij de dienst bevolking waar je identiteitskaart en die van je gezinsleden wordt aangepast.  

Tweede stap: verspreid het grote nieuws !

Instanties die automatisch op de hoogte worden gebracht

Zodra je adreswijziging officieel is, worden de volgende instanties automatisch op de hoogte gebracht:

  • mutualiteit of ziekenfonds;
  • OCMW;
  • belastingen;
    Tip !  Heb je bezwaar aangetekend tegen je belastingaanslag, dan geef je best wel zelf je nieuwe adres door aan de belastingadministratie.
  • Kind en Gezin
  • VDAB, Actiris, FOREM
  • Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer;
    (Via een databank worden ook zij automatisch op de hoogte gebracht van je adreswijziging. Je oude adres blijft wel gewoon op je papieren inschrijvingsbewijs staan. De controlediensten weten dat ze voor het geldige adres de databank moeten consulteren.)
  • arbeidsongevallenverzekering;
  • kas voor jaarlijkse vakantie.

Je uitbetalingsactor (Vlaanderen) of kinderbijslagfonds (Brussel, Wallonië) wordt ook automatisch op de hoogte gebracht van je adreswijziging!
Verhuis je naar een andere regio? Dan moet je in dit geval wel nog een aansluiting indienen om de gezinsbijslag van je nieuwe regio te ontvangen. Ontdek meer over wanneer en hoe je aansluiting aan te vragen.

Verhuis je naar Vlaanderen? Parentia betaalt je Groeipakket nog graag uit. Doe je aanvraag online of stuur ons het aansluitingsformulier Aanvraag Groeipakket van regio Vlaanderen zo snel mogelijk op!

Verhuis je naar Wallonië? Ook dan betaalt Parentia je kinderbijslag nog graag uit. Doe je aanvraag online of stuur ons het aansluitingsformulier Aansluiting kinderbijslag  van regio Wallonië zo snel mogelijk op!

Verhuis je naar Brussel? Ook daar staat Parentia voor je klaar! Doe je aanvraag online of stuur ons het aansluitingsformulier Aanvraag kinderbijslag Parentia Brussel van regio Brussel zo snel mogelijk op!

Lees meer over de impact van een verhuis op je Groeipakket in Vlaanderen of kinderbijslag in Brussel of Wallonië.

Wie moet je zelf op de hoogte brengen?

De volgende instanties of personen breng je zelf op de hoogte van je adreswijziging:

  • je werkgever: vraag ook na bij je werkgever of je recht hebt op een dag verlof (klein verlet) voor je verhuis, dit is niet automatisch het geval;
  • VDAB, Actiris of FOREM als je werkzoekende bent;
  • ONE;
  • kas voor werkloosheidsuitkeringen;
  • je bank en verzekeringsmaatschappij;
  • de school of crèche/ kinderopvang van je kinderen;
  • je huisarts en tandarts (voor je dossier);
  • het centrale huisdierenbestand (zo wordt de chip van je huisdier aangepast);
  • water-, elektriciteits- en aardgasleveranciers;
  • internet, telefonie, TV;
  • je kranten- of tijdschriftenabonnement;
  • de verenigingen waar je lid van bent;
  • kennissen, vrienden, familie.

Heb je een zaak of onderneming die mee verhuist naar het nieuwe adres, dan moet je die adreswijziging zelf melden aan de Kruispuntbank van Ondernemingen. Je moet het nieuwe adres bij een ondernemingsloket laten inschrijven binnen één maand na de adreswijziging.

Nuttige praktische tips

Je kunt gebruik maken van de doorzenddienst van bpost. Je kiest zelf een startdatum en termijn. Je post wordt dan van het oude naar je nieuwe adres gestuurd. Persoonlijke post zoals facturen, wenskaarten en aangetekende zendingen komen onmiddellijk toe op je nieuw adres. Je moet wel zelf actie ondernemen wat betreft tijdschriften, kranten, pakjes en pensioenen.
Vermeld naam en voornaam duidelijk op de deurbel en brievenbus opdat de postbode goed kan zien waar hij jouw pakjes en brieven moet bezorgen.

Een verhuiswagen neemt best veel plaats in. Vergeet niet om parkeerplaatsen te reserveren bij de politie of gemeente, zowel voor je vroegere woning als je nieuwe woning. Hou er rekening mee dat je deze misschien wel een aantal dagen op voorhand al moet aanvragen.

Het kan ook nodig zijn om een bewonerskaart aan te vragen bij de gemeente.

Bronnen:

  • bpost
  • Belgium.be

Bereken het bedrag van je Groeipakket in enkele stappen. Begin met 1 kind. Je kunt later andere kinderen toevoegen.

De berekening van het Groeipakket gebeurt op basis van de geboortedatum van je kind én het adres waar je kind woont.

levensfase
topics

Stel je vraag online

Vul ons formulier in en wij komen zo snel mogelijk bij je terug!